Változik a vezetési és pihenőidőre vonatkozó szabályozás
Változik és a tagállamokra egységesen vonatkozó új szabályozás kerül bevezetésre a vezetési és pihenőidők előírásainak tekintetében, amely már 2020. augusztus 20-tól életbe is lép.
Az Európai Parlament július 9-én fogadta el az uniós közúti szállítási ágazatot érintő új szabályokat.
Az új szabály módosítja egyrészt a 61/2006 EK rendeletnek a napi és vezetési időre, a minimális szünetre, és a pihenőidőre vonatkozó követelményeket, továbbá meghatározták a menetíró készülékkel történő helymeghatározás 165/2014/EU rendeletet.
Első szabály alapján vezetési és pihenőidő túllépése
Az augusztus 20-tól bevezetésre kerülő új szabályok értelmében a járművezető kivételes körülmények között eltérhet a napi vezetési idejét egy órával túllépheti, hogy elérje a munkáltató működési központját vagy saját tartózkodási helyét, annak érdekében hogy ott pihenőidőt vegyen ki.
Második szabály alapján vezetési és pihenőidő túllépése
A másik szabály értelmében a járművezető legfeljebb két órával túllépheti a vezetési és pihenőidőt ha a meghosszabbított vezetési idő előtt legalább 30 perces megszakítási időt tartott közvetlenül annak érdekében, hogy elérje a lakóhelyét vagy a működési helyét.
Az eltérés okát a vezetési és pihenőidő túllépésért a gépjárművezetőnek a menetrögzítő lapon, vagy a menetíró készülékből kinyomtatott tachográf szalagon fel kell tüntetni, legkésőbb a megálláskor, az úti cél elérésekor.
A túlvezetés idejét kompenzálni kell a vezetési idővel meghosszabbított egyenértékű pihenőidővel. Több fős személyzet esetén a nem dolgozó tehergépjármű vezető megtarthatja a 45 perces szünet és egy másik járművezető által vezetett járműben abban az esetben ha a szünetet tartok járművezető nem végez munkát.
Mi változik a tagállamok határátlépése után
2022 február 2-tól a járművezetőnek be kell írni a digitális menetíró készülék be az országkód betűjelét a tagállami határátlépését követően.
Fontos változás még hogy a szállítási vállalkozásnak úgy kell megszervezni a járművezetők munkaidejét, hogy azok minden négy egymást követő hétből álló időszakban vissza tudjanak térni a munkáltató székhelye szerinti tagállamban található telephelyre.
Menetíró készülékkel történő helymeghatározás
A változást a Parlament elfogadta, és az 561/2006/EK rendeletben meghatározza a napi pihenőidő és a menetíró készülékkel történő helymeghatározás tekintetében a 165/2014/EU rendelet módosítását.
Adatrögzítő lapok bemutatása
A jelenleg hatályos jogszabály rendelet kimondja, hogy a gépjárművezetőnek be kell tudni mutatni az adott napon és azt megelőző 28 napban használt adatrögzítő lapokat kézi feljegyzéseket.
A bevezetésre kerülő új szabály a közúti ellenőrzésekhez kapcsolódó azon előírás miszerint a gépkocsivezetőnek be kell tudni mutatni az adott napon és azt megelőző 28 napban használt adatrögzítő lapokat 2024 december 31 től megváltozik és 56 napra emelkedik a tachográf adatok felmutatásának napja.
2026. július 1-től új szabály a járművek össztömegére vonatkozóan
2026. július 1-től újabb szabály lép életbe amely a nemzetközi fuvarozási vagy kabotázs műveletek keretében végzett árufuvarozásra fog vonatkozni, és az új szabály alapján meghatározza a jármű legnagyobb össztömege pótkocsival vagy fél pótkocsival meghaladja a 2,5 tonnát.
Jogszabály változások között irodánk segít eligazodni
A mobilitási csomag rendelettel meghatározott jogszabály változás 2026-ig folyamatos lesz, minden évben kell a vállalkozásoknak a mobilitási csomagnak megfelelően a jogszabályt követnie. Szolgáltatásaink keretében segítjük a vállalkozásokat, hogy naprakészek legyenek jogszabály változásokban.
A bevezetésre kerülő rendelet változásairól folyamatosan tájékoztatjuk, informáljuk ügyfeleinket.